Dagbon har fået en ny Ya-Naa, men er konflikten løst?

Af Shani Mahama

Konflikten mellem to royale familier; Andanis og Abudus har stået på i flere årtier. Mistillid og mistænkeliggørelse blandt de to fraktioner har stået på siden jeg var barn indtil den dag i dag.  Efter bevæbnede og retslige kampe mellem Abudu’erne og Andani’erne ledet af hhv den daværende Ya-Naa Mahamadu Abdulai og Ya-Naa Yakubu Andani blev Ya-Naa Mahamadu Abdulai afsat og Ya-Naa Yakubu Andani installeret som Konge i starten af 70’erne. Som en del af en længerevarende løsning fastlagde den ghanesiske Højesteret et rotationsprincip mellem de to familier. Det betyder, at en Abudu skulle overtage tronen efter Ya-Naa Yakubu Andani. Abduderne var ikke enig i afgørelsen, der afsatte deres konge og nægtede at anerkende Ya-Naa Yakubu Andani. Dette medførte mange konflikter og uroligheder under Ya-Naa Yakubus regereringstid.

Den afsatte konge døde

Den afsat konge døde i 1988 og man håbede på, at der vil komme fred, men nej. Hans bortgang medførte nye udfordringer. Spørgsmålet om hvorvidt man skulle begrave ham som en konge og i så fald begraves på paladset eller ej rejste enorme uenigheder. Daværende statsleder, Jerry John Rawlings fik ham begravet på paladset og anerkendt Ya-Naa Mahamadu Abdulai som en konge selvom han døde som almindelig borger.  Abuduerne insisteret på at holde hans begravelse på paladset og krævede, at Ya-Naa Yakubu Andani skulle flytte midlertidig ud af Paladset. Det vil han ikke, fordi man var bange for, at Abuduerne, når de første fik adgang til paladset ikke vil forlade det igen. Dette spørgsmål skabte uenigheder og trusler i over 30 år! Men selvom samfundet var delt i abuder og andanier, var min generation lidt mere passive iagttagere af konflikten.

Ya-Naa’en halshugget og 42 andanier myrdet

Indtil 2002, hvor konflikten blussede op på ny, var spørgsmålet om abudu og andani mere teoretiske end reelle forskelligheder blandt især de yngre generationer. Det var ikke til at tro på rygterne, at der var skyderier i Yendi, men det var rigtig nok. Den 27. marts 2002 er blevet en sort dag for mange dagombaer. Ya-Naa Yakubu Andani, blev sammen med 42 andre rådmænd dræbt uden at det førte til anholdelser. Flere måneder senere blev en håndfuld abuduer arresterede. De blev alle løsladt igen, fordi man mente ikke der var beviser på, at de havde udført de grusomme mord.

The roadmap to peace

Den daværende President, John Ajekum Kuffour udpegede tre konger fra Kumasi, Gonjaland og Manprugu (the three eminent chiefs) som mæglere. Efter flere år lykkedes det kongerne at forhandlede en begravelse for den dræbte og halshuggede konge Ya-Naa Yakubu og få hans ældste søn installeret som regent. Regenten regerede over Dagbon indtil den nuværende præsident, Nanna Akuffo Addo i samarbejde med de tre konger ledet af Ashantianes konge fra Kumasi lavede den såkaldte ”the roadmap to peace” – som efter mange forhandlinger blev godkendt af de stridende partere. I road mappen skulle der arrangeres begravelsesceremonier for både Ya-Naa Mahamadu og Ya-Naa Yakubu Andani samt identificeres og installeres en ny Ya-Naa.

En ny Ya-Naa er installeret

Abuduerne fik lov til at holde begravelsesceremoni for Ya-Naa Mahamadu i det renoverede gamle konge palads. Tre uger efter skulle de forlade paladset og bane vej for andanierne til at holde begravelses cerenomy for Ya-Naa Yakubu Andani. Der var enorm tilstedeværelse af sikkerhedsstyrker i Yendi i dagene omkrinmg ceremonierne og installationen. Det lykkedes at få det traditionelle ritueller på plads og identificere Savelugu Naa Abukari Mahama som kandidat til Ya-Naa. Savelugu Naa Abukari Mahama er en Andani, men blev acccepteret af begge faktioner, dog med en del forbehold, som vil tage en hel del plads at forklare. Ya-Naa Mahama Abukari blev installeret som Konge i Yendi. Regenten, Kapakuya-Naa Abdulai Andani blev udpeget som ny Savelugu høvding. Bolin-lana som var søn af den afsatte konge blev udpeget som Chief of Mion – lidt uden for Yendi. Mange af de landsbyer som ingen høvdinge havde, har fået udnævnt høvdinge.

Efter min mening er det godt, at vi har fået den del af konflikten løst. Altså, at der nu er en konge som er ”accepteret” af både andanis og abudus. Spørgsmålet er bare om alle vil adlyde kongen og respektere ham betingelsesløst. En Adudu er i gang med at skabe nye problemer. Han var en høvding i Zosali, men vil helst være høvding i Nantong. Kongen udpegede tidligere Voggu høvding, Bawa Baba Mahama (en tidligere SfL Direktør) som Nantong høvding. Den beslutning faldt ikke i god jord med Zosali lana. Han er flyttet ind i Nantong og har erklæret sig som høvding. Nantong konflikten viser bare at dagbon og de andre konflikter i Nordghana er meget komplicerede og kræver varigt konfliktløsning mekanismer gennem dialog og samtaler. Det er også et signal til myndighederne, at konflikten ikke er løst, bare fordi der er indsat en ny konge.

 

Ghana Venskab   I    Klosterport 4T,  DK-8000 Aarhus C   I   Tel +45 6141 7152   I   gv@ghanavenskab.dk

  • Instagram - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Flickr - White Circle
  • issuu
  • YouTube - White Circle