
Om at kunne sælge programmernes kvaliteter
Deltagerne brugte Lego til at identificere og illustrere deres produktlinjer. Her præsenteres School for Life’s undervisningspakke.
Fire stærke brands – partnere klar til markedsføring!
Ghana Venskabs fire ghanesiske samarbejdspartnere er alle stærke og anerkendte organisationer med masser af forskellige produkter at tilbyde nye og eksisterende partnere. Men hvordan er det man som organisation fortæller den bedste historie om sig selv, og hvordan sælger man bedst sine produkter?
Dette spørgsmål greb GV og partnerne fat i under en fælles branding – og markedsføringsworkshop i Tamale. Workshoppen blev faciliteret af Birgitte Dahl fra Ungdomsudvalget. Hun er til daglig kommunikations – og pressemedarbejder og har arbejdet med markedsføring i sit eget firma, samt programkoordinator Lise Grauenkær, der har fulgt og støttet partnernes udvikling af kommunikation, medier og markedsføring. Der var 20 deltagere fra de fire organisationer.
Alle partnerne har gennem længere tid arbejdet med at tiltrække flere donorer og nye typer af projekter. En forudsætning for dette er ofte at man har et stærkt og genkendeligt brand, og at man har en strategi for, hvilke produkter man kan sælge, til hvem og hvordan.
I de fire dage, som workshoppen strakte sig over, udviklede de enkelte organisationer deres brandidentitet. Der blev skabt fokus, eksisterende brands blev styrkede, og andre var igennem en såkaldt re-branding proces. I forbindelse med udvikling af brand udviklede organisationerne elevatortaler, nye slogans og designmanualer med klare visuelle identiteter.
Organisationernes brand er byggestenen for deres markedsføring. Jo stærkere og mere kendt brand – jo nemmere er man at sælge. Derfor var næste fokus at identificere og udvikle specifikke produktlinjer, lave kundesegmentering samt markedsføringsplaner for, hvordan og hvor man sælger til den specifikke kundegruppe.
Der blev samarbejdet og konkurreret på tværs af organisationerne, og alle deltagere kastede sig modigt ud i salgstaler og kreative øvelser med mood boards og Lego.
Efter workshoppen fik de fire partnere lavet nye branding - og markedsføringsmaterialer, der afspejler produktet af workshoppen. Så hold øje med deres sociale medier – her vil I helt sikkert opleve dem i den kommende tid.