Globalt
undervisnings-
materiale
Til udskolingen og 1.g på gymnasiale uddannelser
Undervisningsmateriale til
udskolingen
Film & personskildring
Film & personskildring
Podcast & socialisering
Podcast & fodboldsocialisering
Film & podcast om forandring
Film, køn & magt
Undervisningsmateriale til 1.g
på gymnasiale uddannelser
Ligestilling
Globalisering & samfundsudvikling i tal
Film & personskildring
Dansk - når du har 1 lektion:
Film og personskildring
Dansk efter 9. klasse
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
Færdighedsmål
-
Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster
-
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Vidensmål
-
Eleven har viden om identitetsfremstillinger
-
Eleven har viden om metoder til fortolkning.
I denne opgave ser eleverne en kortfilm fra Ghana og diskuterer person- og miljøskildring
Forberedelse
Find eksempler på rollemodeller, som forandrer verden via medier. Det kan både være fra tv, radio, nettet og fra sociale medier.
Vælg en af følgende film Hear Me Out, Spiderman eller The Noble Kebab Shop og vis den i klassen.
I klassen
Diskutér i klassen
-
Hvilke personer er med i filmen? Hvordan kan vi beskrive personerne? Hvem er hovedperson? Hvad repræsenterer hovedpersonen?
-
Beskriv miljøet, som filmen foregår i. Hvordan er omgivelserne? Hvordan er de sociale forhold?
-
Hvordan reflekterer hovedpersonen miljøet og vice versa?
Dansk - når du har 2 lektioner:
Film & kulturelt essay
Dansk efter 9. klasse
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
Færdighedsmål
-
Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster
-
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Vidensmål
-
Eleven har viden om identitetsfremstillinger
-
Eleven har viden om metoder til fortolkning.
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
Færdighedsmål
-
Eleven kan udarbejde opinions- og ekspressive tekster
-
Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter
Vidensmål
-
Eleven har viden om argumenterende og reflekterende fremstillingsformer
-
Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
I denne opgave ser eleverne en film om Ghana, diskuterer personer og miljø, inden de selv fremstiller en tekst.
Nyttigt link om sociale arenaer
Forberedelse
Find eksempler på rollemodeller, som forandrer verden via medier. Det kan både være fra tv, radio, nettet og fra sociale medier.
Vælg en af følgende film Hear Me Out, Spiderman eller The Noble Kebab Shop og vis den i klassen.
I klassen
Diskutér i klassen
-
Hvilke personer er med i filmen? Hvordan kan vi beskrive personerne? Hvem er hovedperson? Hvad repræsenterer hovedpersonen?
-
Beskriv miljøet, som filmen foregår i. Hvordan er omgivelserne? Hvordan er de sociale forhold?
-
Hvordan reflekterer hovedpersonen miljøet og vice versa?
Eleverne skal nu producere et lille essay, som omsætter filmens personer, handling og budskab til danske forhold. Det kan for eksempel være:
-
Helen Udanbila fra Hear Me Out bliver til Rikke, som er influencer på Instagram, hvor hun kæmper for klimaet
-
MacCarthy fra Spiderman bliver til Sebastian, som elsker at hænge ud med vennerne på skateboardbanen. Hans mor synes, at han skal bruge mere tid på lektierne.
-
Nabila fra The Noble Kebab Shop bliver til Christian, som vil være selvstændig iværksætter, inden han er 18.
Opgave
Beskriv personens liv, deres omgivelser, deres drømme, deres handlinger og deres hverdag.
Dansk - når du har 5 lektioner:
Film & podcast om forandring
Dansk efter 9. klasse
Kommunikation
IT & kommunikation
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Færdighedsmål
-
Eleven kan vælge digitale teknologier i forhold til situationen
-
Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab.
Vidensmål
-
Eleven har viden om digitale teknologiers kommunikationsmuligheder
-
Eleven har viden om sammenhængen mellem digitale teknologier og kommunikation.
Kommunikation
DIalog
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Færdighedsmål
-
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
Vidensmål
-
Eleven har viden om demokratisk dialog.
I denne opgave skal eleverne undersøge medier som mulighed for at skabe forandring i samfundet. Eleverne skal også selv producere en podcast om, hvordan unge bruger medier.
Nyttige links
Forberedelse
Find eksempler på rollemodeller, som forandrer verden via medier. Det kan både være fra tv, radio, nettet og fra sociale medier.
I klassen
Start med at se filmen Hear Me Out og tal derefter med klassen om filmen.
-
Helen ser ’journalisten’ som en bro mellem folket og magthaverne. Hvordan bliver journalister generelt beskrevet i Danmark?
-
I Ghana betyder radioen meget som medie. Tal med eleverne om forskellen mellem radioprogrammer og podcasts
Radio kan være med til at skabe forandring i samfundet. Det hænger naturligvis sammen med, hvor vigtig radioen er som medie i det pågældende samfund.
Helen Udanbila fortæller, at 80 % af befolkningen i Ghana lytter til radio og kun 15 % læser avis.
Opgave
Del klassen op i par. Bed eleverne om at undersøge, hvordan unges medievaner ser ud i Danmark (se links).
Saml op på elevernes undersøgelse af unges medievaner i Danmark. Lad hver gruppe fremlægge sine resultater. Inddrag følgende i diskussionen:
-
Hvordan bruger eleverne medier: Underholdning, politisk eller andet?
-
Eksempler på at radio (eller andre medier) er med til at forandre samfundet?
-
Eksempler på at radio (eller andre medier) er med til at opdrage/skabe dannelse (tertiær socialisering/socialisering via medierne).
Opgave
Hver gruppe producerer nu en simpel podcast med et eksempel på, at medier kan forandre verden. De vælger selv en vinkel på temaet. Hver podcast skal deles med resten af klassen – eller skolen.
Samfundsfag - når du har 1 lektion:
Podcast og socialisering
Samfundsfag efter 9. klasse
Sociale og kulturelle forhold
Socialisering
Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
Færdighedsmål
-
Eleven kan redgøre for sociale grupper og fællesskabers rolle i socialiseringen.
Vidensmål
-
Eleven har viden om socialisering.
I denne opgave skal eleverne diskutere socialisering og identitet inspireret af en af Ghana Venskabs fodbold-podcasts.
Forberedelse
Vælg en af følgende podcasts fra Ghana Venskab:
-
Fra Ghanas gader til SUPERLIGAEN – Eric Oteng (23:17 min.)
-
How to create purpose driven Footballers – James C. Norty, FC Nordsjælland (17:55 min.).
Forbered at tale om sociale grupper, arenaer, socialisering og fællesskabers rolle for eleverne.
Nyttigt link om sociale arenaer
I klassen
Afspil podcast for klassen.
Diskutér i klassen:
-
Hvordan opstår vores identitet. Hvilke typer identiteter har vi i klassen?
Tal om sociale arenaer og socialisering.
-
Hvilke umiddelbare forskelle er der mellem sociale arenaer i Ghana og i Danmark?
-
Kender eleverne nogle eksempler på konflikter mellem forskellige typer sociale arenaer/identiteter?
Samfundsfag - når du har 2 lektioner:
Podcast og fodboldsocialisering
Samfundsfag efter 9. klasse
Sociale og kulturelle forhold
Socialisering
Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
Færdighedsmål
-
Eleven kan redgøre for sociale grupper og fællesskabers rolle i socialiseringen.
Vidensmål
-
Eleven har viden om socialisering.
I denne opgave skal eleverne lytte til en podcast om, hvordan fodbold kan skabe en anden fremtid. Derefter skal de diskutere, hvordan identiteter opstår i sociale fællesskaber.
Forberedelse
Vælg en af følgende podcasts:
-
Fra Ghanas gader til SUPERLIGAEN – Eric Oteng, Ghana Venskabs podcast (23:17 min.)
-
How to create purpose driven Footballers – James C. Norty, FC Nordsjælland, Ghana Venskabs podcast (17:55 min.).
-
Right to Dream (and learn) - Will Orben. Ghana Venskabs podcast (22:34 min.)
-
Den druknede angriber. Genstart, DR 5.oktober 2020 (22:00 min.).
Forbered at tale om sport som en vigtig social arena. Forbered at tale om fodboldens rollemodeller, drømme, identiteter, begrænsninger, industrialisering, kønsstereotyper, kapitalisering, lighed og nationalisme.
Nyttigt link
I klassen
Afspil podcasten og diskutér i klassen:
-
Hvordan opstår vores identitet. Hvilke typer identiteter har vi i klassen?
Tal om sociale arenaer og socialisering:
-
Hvilke umiddelbare forskelle og ligheder er der mellem sociale arenaer i Ghana og i Danmark?
-
Kender eleverne nogle eksempler på konflikter mellem forskellige typer sociale arenaer/identiteter?
Opdel klassen i fire eller fem grupper. Hver af grupperne skal diskutere fodbold ud fra et af følgende emner:
-
Drømmen om det gode liv
-
Fodbold, køn og seksualitet
-
Nationalisme og fodbold
-
Fodbold og andre holdsport som lighed og kammeratskab
-
Storkapitalen, industrien og fodbold.
I plenum skal grupperne fremhæve mindst tre vigtige punkter fra deres diskussion.
Fremlæggelsesmetoden er valgfri, og hvis kroppen eller bevægelse er et element er det et ekstra plus.
Samfundsfag - når du har 5 lektioner:
Film, køn & magt
Samfundsfag efter 9. klasse
Sociale og kulturelle forhold
Social differentiering
Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Færdighedsmål
-
Eleven kan analysere sociale forskelle med begreber om social differentiering.
Vidensmål
-
Eleven har viden om social differentiering.
Samfundsfaglige metoder
Formidling
Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder
Færdighedsmål
-
Eleven kan formidle resultater af en gennemført undersøgelse
Vidensmål
-
Eleven har viden om brug af kulturteknikker og digitale medier til formidling.
I denne opgave handler det om, hvordan der bliver skabt forskelle mellem køn i en kultur. Der er en lang række forventninger til kønnet i både dansk og ghanesisk kultur. Eleven skal undersøge køn i Ghana og i en dansk lokal kontekst ved at undersøge disse forventninger og præsentere dem.
Forberedelse
Forbered dig på at tale om kønsroller, rollemodeller og find en række eksempler på rollemodeller fra forskellige samfundslag, medier, kunstarter, politik, sportsverdenen og andet.
I klassen
Se Ghana Venskabs film Hear Me Out og diskutér I klassen:
-
I filmen ser vi en lang række kvinder og mænd. Bed eleverne om at notere, hvilke roller, vi ser de forskellige mænd og kvinder i.
-
Tal især om scenen i 2:54. Kan vi sammenligne denne scene med danske forhold?
-
Bed klassen om at komme med eksempler på både fortidige og nuværende ideer om, hvordan kvinder og mænd skal være og opføre sig. Diskutér hvad vi forventer af piger og drenge. Tal også om, hvilke typer sanktioner man som pige eller dreng kan opleve, hvis man ikke lever op til disse ideer om kønnet.
Helens mor og søster fremhæver Helen som en stærk og dygtig kvinde. Det er tydeligt, at Helens søster ser hende som en rollemodel.
-
Tal om vigtige rollemodeller både for mænd og for kvinder. Det kan være forskellige kendte personer, politikere, aktivister, etc. Tal om hvilke idealer for kønnet, som disse rollemodeller signalerer.
-
Diskutér også hvorfor det er vigtigt at have rollemodeller, når det gælder kønnede handlinger.
I filmen 5:36 bliver flere forskellige personer stillet spørgsmål vedrørende køn f.eks:
-
"Do you think women should be more in power?"
-
Hvad er det vigtigste en kvinde skal gøre?
-
Hvad er mandens/kvindens rolle?
Opgave
Del eleverne op i grupper. De skal nu være beboerjournalister i lokalområdet omkring skolen og undersøge, hvordan folk ser på ligestilling, der hvor de bor. Grupperne skal selv finde på spørgsmål til undersøgelsen. Her er et par eksempler på spørgsmål:
-
Hvordan er piger og drenge ligestillet? Kom gerne med eksempler.
-
Hvilke roller kan drenge/piger ikke udfylder? Hvorfor/hvorfor ikke?
-
Hvorfor er der færre kvinder i politik og ledelse?
-
Har du gode råd til at skabe mere ligestilling?
Spørgsmålene kan være printede på papir eller elektroniske fx via Google Analyse, som kan deles via sociale medier.
Undersøgelsens spørgsmål og resultater skal præsenteres for resten af klassen i en letforståelig selvvalgt graf på et senere tidspunkt.
Ekstra opgave
Eleverne kan eventuelt producere tankevækkende plakater om ligestilling til at hænge op i skolen.
Samfundsfag på gymnasiale uddannelser
- Når du har 1 modul: Ligestilling
Gymnasiale uddannelser 1. år
Stx A, B, C og HF Kultur- og samfundsfaggruppen
Relevant udvalg fra læreplan og vejledning for Stx A, B, C og HF Kultur- og samfundsfaggruppen
De sidste 40 år er verdens udvikling blevet målt i tal via HDI = Human Development Index.
Indekset er forankret i menneskelig formåen fx at få mad nok, ly, sundhed, arbejde, uddannelse, stemmeret og samfundsdeltagelse. Det er et sæt data fra FNs Udviklingsfond, som bliver udsendt en gang om året. Tallene ranglister verdens lande i fire store grupper i forhold til udvikling ved at se på gennemsnitlig levetid, uddannelsesniveau og indkomst per indbygger.
I denne opgave skal eleverne arbejde med HDI og ligestilling i Ghana.
Forberedelse
Læs tallene i bilag 2 vedrørende ligestilling. Besøg Gapminder og orientér dig om, hvordan animationen kan belyse ligestilling i Ghana.
I klassen
-
Se Ghana Venskabs film Hear Me Out sammen med klassen.
-
Undersøg ligestilling i Ghana via Gapminder. Hvilke muligheder er der for at finde data?
-
Diskutér hvad de største problemområder for ligestilling i Ghana er og lad eleverne komme med forslag til løsninger.
Samfundsfag på gymnasiale uddannelser
Når du har 2 moduler: Globalisering og samfundsudvikling i tal
Gymnasiale uddannelser 1. år
Stx A, B, C og HF Kultur- og samfundsfaggruppen
Relevant udvalg fra læreplan og vejledning for Stx A, B, C og HF Kultur- og samfundsfaggruppen
I de sidste 40 år er verdens udvikling blevet målt i tal via HDI = Human Development Index. Indekset er forankret i menneskelig formåen fx at få mad nok, ly, sundhed, arbejde, uddannelse, stemmeret og samfundsdeltagelse. Det er et sæt data fra FNs Udviklingsfond, som bliver udsendt en gang om året. Tallene ranglister verdens lande i fire store grupper i forhold til udvikling ved at se på gennemsnitlig levetid, uddannelsesniveau og indkomst per indbygger.
I denne opgave skal eleverne arbejde med Ghanas menneskelige udvikling og lære om organisationen Gapminder og FN’s måleinstrument HDI.
Forberedelse
Læs tallene i bilag 2 vedrørende Ghanas udvikling. Besøg HDI, og orientér dig Ghanas udvikling i tal.
I klassen
Arbejdet kan foregå selvstændigt, i par eller i grupper.
Eleverne kan vælge mellem at:
-
Se en eller flere af Ghana Venskabs film: Hear Me Out, Spiderman eller The Noble Kebab Shop
Eller
-
Lytte til en eller flere af følgende podcasts fra Ghana Venskab: How to create purpose driven Footballers, Ambassadøren, Right to Dream (and learn), Fra Ghanas gader til SUPERLIGAEN, eller Genstarts Den druknede angriber (DR).
Herefter skal eleverne:
-
Undersøge data om Danmark og Ghana via HDI.
-
Undersøge samme data via Gapminder. Det kan blive nødvendigt at ændre kategorier flere gange i de animerede kort. Husk at notere de vigtigste forskelle og opdagelser ned.
-
Komme med kvalificerede bud på, hvorfor Ghanas udvikling ser ud som den gør. Der må gerne argumenteres med historiske, naturgeografiske, økonomiske og antropologiske årsager.
Samfundsfag på gymnasiale uddannelser
Når du har 3 moduler: Globalisering og samfundsudvikling i tal
Gymnasiale uddannelser 1. år
Stx A, B, C og HF Kultur- og samfundsfaggruppen
Relevant udvalg fra læreplan og vejledning for Stx A, B, C og HF Kultur- og samfundsfaggruppen
I denne opgave skal eleverne arbejde med Ghanas menneskelige udvikling og lære om organisationen Gapminder og FN’s måleinstrument HDI.
I de sidste 40 år er verdens udvikling blevet målt i tal via HDI = Human Development Index. Indekset er forankret i menneskelig formåen fx at få mad nok, ly, sundhed, arbejde, uddannelse, stemmeret og samfundsdeltagelse. Det er et sæt data fra FNs Udviklingsfond, som bliver udsendt en gang om året. Tallene ranglister verdens lande i fire store grupper i forhold til udvikling ved at se på gennemsnitlig levetid, uddannelsesniveau og indkomst per indbygger.
Forberedelse
Læs tallene i bilag 2 vedrørende Ghanas udvikling. Besøg HDI, og orientér dig Ghanas udvikling i tal.
I klassen
Arbejdet kan foregå selvstændigt, i par eller i grupper.
Eleverne kan vælge mellem at:
-
Se en eller flere af Ghana Venskabs film: Hear Me Out, Spiderman eller The Noble Kebab Shop
Eller
-
Lytte til en eller flere af følgende podcasts fra Ghana Venskab: How to create purpose driven Footballers, Ambassadøren, Right to Dream (and learn), Fra Ghanas gader til SUPERLIGAEN, eller Genstarts Den druknede angriber (DR).
Herefter skal eleverne:
-
Undersøge data om Danmark og Ghana via HDI.
-
Undersøge samme data via Gapminder. Det kan blive nødvendigt at ændre kategorier flere gange i de animerede kort. Husk at notere de vigtigste forskelle og opdagelser ned.
-
Læse på Verdensbankens websted om Ghana og på UNDPs websted om Ghana.
Elevprodukter kan være en af følgende:
-
Et essay eller blogindlæg som vurderer på Ghanas muligheder for at nå Verdensmål 4 eller 5.
-
En anmeldelse af film/podcast med inddragelse af enten ligestilling, migration eller drømme om en professionel fodboldkarriere
-
En eller flere plakater, som viser Ghanas udvikling de sidste 10 år især med henblik på uddannelse eller ligestilling